Rozbudzić opowieścią miłość do małej ojczyzny – cykl spotkań z historia regionu w klasach pierwszych.
Wszystkie klasy pierwsze – każda osobno – brały udział w specjalnych zajęciach regionalnych. Nie od dziś wiadomo, że legendy i ciekawe opowieści z historii najbliższych okolic w sposób emotywny zacieśniają więzi młodych
ludzi z małą ojczyzną. Stanowią podstawę do poznawania miejsca rodzinnego w
bardziej złożony sposób na kolejnym etapie edukacji.
W klasach pierwszych uczeń poznaje otaczający świat w
kontakcie z różnymi środowiskami tj.: środowiskiem rodzinnym, klasowym,
szkolnym, rodzinnej miejscowości, regionu, kraju ojczystego i wtedy właśnie jest najlepszy czas na poznawanie przez dzieci tajemnic swojego otoczenia.
Cykl spotkań zakłada zatem poznanie szeroko pojętej kultury i elementów folkloru, przybliża dzieciom pojęcia takie
jak opowieść, legenda, rozbudza zainteresowanie własną okolicą i uwrażliwia na
najbliższe otoczenie poprzez emanację baśniowych i legendarnych wyobrażeń na
rzeczywistość. Znane miejsca w naturalny sposób stają się częścią historii i
legend, co zwłaszcza w przypadku dzieci młodszych może zaowocować autentycznym
emocjonalnym związkiem z rodzinnymi stronami. I dlatego, żeby wzmocnić te efekty odbywały się zajęcia, podczas których nauczyciel historii w stroju z dawnych wieków opowiadał dzieciom legendy dąbrowskie.
Zajęcia mają charakter
prezentacyjny, przetykany dramą i interakcją z dziećmi w postaci pytań i
pogadanki. Zasadnicza część spotkań to gawęda z nastawieniem na dialog z
odbiorcą. Prowadzący w stroju historycznym i dysponujący elementami kultury
materialnej przybliża dzieciom poprzez gawędy treści z odległej lub bliższej
przeszłości miasta i regionu.

