Logopeda / Neurologopeda
Logopeda – mgr Marzena Rzepka
Poniedziałek: 10.30-14.30 (BM)
Wtorek: 10.30 – 14.1530 (BM), 14.30-15.15 (BZ)
Środa: 8.00-8.45 (BZ), 11.45-14.30 (BM)
Czwartek: 11.30-13.30 (BM), 13.30-14.30 (BZ)
Piątek: 9.45-10.30 (BZ), 10.30-12.30 (BM) 12.30 – 13.30 (BZ)
Praktyczny przewodnik logopedyczny, czyli co trzeba wiedzieć o diagnozie i terapii logopedycznej.
1. Kto to jest logopeda?
Logopeda jest specjalistą, który może:
- Nauczyć Twoje dziecko prawidłowo wymawiać wszystkie głoski języka polskiego.
 - Nauczyć je prawidłowo połykać.
 - Nauczyć je prawidłowo i wydajnie oddychać.
 - Pomóc mu „pozbyć się jąkania” (niepłynności mówienia).
 - Nauczyć je, jak dbać o swój głos.
 - Pomóc mu w nauce czytania i pisania, jeśli zajdzie taka potrzeba.
 - Nauczyć je różnicować głoski podobne do siebie brzmieniowo.
 - Prowadzić zajęcia z zakresu profilaktyki i terapii dysleksji słuchowej, wzrokowej, mieszanej.
 
2. Kiedy należy udać się z dzieckiem do logopedy?
- Podczas artykulacji głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, t, d, n dziecko wsuwa język między zęby lub ociera nim o wargę. W każdym wieku jest to wada, z której niestety się nie wyrasta. Im dłużej zwlekamy, tym bardziej wada się utrwala.
 - Dostrzegamy zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy dziecka lub mamy wątpliwość czy dziecko dobrze słyszy.
 - Po ukończeniu 4 roku życia dziecko:
– wymawia głoski s, z, c, dz jak ś, ź, ć, dź
– zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np. d na t (dom = tom), w na f (woda = fota), g na k (gęś = kęś), b na p (buda = puta)
– myli głoski dźwiękopodobne, np. c – s (sala = cala), sz – cz i inne. - Dziecko zniekształca, zastępuje głoski innymi, nie znanymi w języku polskim, np. gardłowo wymawia głoskę r.
 - Jeżeli nasila się problem rozwojowej niepłynności mówienia (zacinanie, powtarzanie sylab)
 - Dziecko mówi nawykowo przez nos
 - Kiedy rozwój mowy dziecka:
– 2-letniego jest na poziomie mowy dziecka rocznego (wymawia kilka słów),
– 3-letniego jest na poziomie mowy dziecka 1,5 rocznego (tworzy jedynie równoważniki zdań, a słownictwo jest na poziomie dziecka 1,5 rocznego)
– 4-letniego jest na poziomie mowy dziecka 2-letniego (formułuje zdania proste, słownictwo czynne jest na poziomie dziecka 2-letniego, tj. około 300 słów),
– 5-letniego jest na poziomie mowy dziecka 2,5-letniego (nadal zdania proste, słownictwo na poziomie dziecka w wieku 2,5 lat),
– 6-letniego jest na poziomie dziecka 3-letniego (pojawiają; się zdania złożone, dziecko wymawia 1000-1500 słów),
– 7-letniego jest na poziomie mowy dziecka 3,5-letniego. 
3. Nie musisz martwić się o swoje dziecko
- Gaworzy w wieku około 6 miesięcy
 - Siedzi samodzielnie bez podparcia około 7 miesiąca życia
 - Wymawia pierwsze słowa około pierwszego roku życia
 - Około dziewiątego miesiąca życia zaczyna raczkować
 - Chodzi samodzielnie około 12 miesiąca życia
 - Próbuje posługiwać się zdaniami prostymi ok. 2 roku życia
 - Potrafi posługiwać się zdaniami złożonymi w wieku 3 lat
 - worzy kilkuzdaniową wypowiedź w wieku ok. 3,5- 4 roku życia
 - Zamiast głoski „r” do 5 roku życia wymawia „l”
 - Zamiast głosek sz, ż, cz, dż do 5 roku życia wymawia s, z, c, dz
 - W wieku 6 lat wymawia prawidłowo wszystkie głoski języka polskiego.
 
4. Schemat powstawania głosek w procesie rozwoju mowy dziecka
| Wiek dziecka | Artykulacja głosek | 
| pierwsze miesiące życia | powstają przypadkowe dźwięki tzw. głużenie | 
| ok. 6 miesiąca życia | powtarzanie usłyszanych dźwięków tzw. gaworzenie | 
| 1-2 rok życia | pojawiają się pierwsze wyrazy: mama, tata, baba, dziecko wymawia samogłoski ustne: a, o, e, i, u, y oraz spółgłoski: p, b, m, d, t, n , a także zmiękczone: pi, bi, mi  | 
| 2-3 rok życia | pojawiają się proste zdania, dziecko wymawia samogłoski nosowe: ę, ą i spółgłoski: w, f, wi, fi, ś, ź, ć, dź, ń, l, li, k, g, ch, ki, gi, chi, j, ł, pojawiają się spółgłoski s, z, c, dz  | 
| 4-5 rok życia | pojawia się głoska r oraz głoski: sz, ż, cz, dź | 
| 5-6 rok życia | utrwalane są głoski: sz, ż, cz, dż | 
| 7 rok życia | technika mówienia opanowana | 
5. Przyczyny problemów z wymową
- Zbyt długie karmienie butelką
 - Zbyt długie ssanie smoczka
 - Ssanie kciuka
 - Dłużej utrzymujący się katar
 - Przerośnięty trzeci migdał
 - Problemy z przerośniętymi migdałkami podniebiennymi
 - Infantylny sposób połykania
 - Wada zgryzu
 - Zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe lub wędzidełka wargowe
 - Wczesna próchnica zębów mlecznych
 - Rozszczep podniebienia lub /i warg
 - Nieprawidłowe oddychanie
 - Niedosłuch
 - Dostarczanie nieprawidłowych wzorców wymowy (mówienie zdziecinniałe do dziecka)
 
6. Czego możesz się spodziewać podczas wizyty u logopedy?
- Sprawdzenia budowy aparatu artykulacyjnego (zgryz, język, podniebienie)
 - Badania sposobu połykania
 - Pytań dotyczących: rozwoju mowy dziecka, rozwoju psychomotorycznego, przebiegu ciąży i porodu
 - Zbadania sposobu realizacji wszystkich głosek języka polskiego
 - Zbadania słownictwa dziecka, sposobu jego wypowiadania się
 - Badania pomięci słuchowej dziecka
 - Badania analizy i syntezy słuchowej, pisania i czytania u dzieci siedmioletnich i starszych
 - Sprawdzenia sposobu oddychania, tempa mówienia, rodzaju fonacji
 
7. Od czego zależy skuteczność terapii logopedycznej?
- Od rodzaju wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy
 - Od sprawności umysłowej dziecka
 - Od sprawności aparatu artykulacyjnego
 - Od prawidłowej kompleksowej diagnozy
 - Od systematyczności w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczeń z dzieckiem w domu
 - Od wczesnego rozpoczęcia terapii
 - Od aktywnego i świadomego udziału zarówno rodzica jak i dziecka w terapii
 - Od porozumienia terapeuty z rodzicem
 
8. Od czego zależy czas trwania leczenia logopedycznego?
- Od rodzaju zaburzenia
 - Od rozległości deficytów
 - Od wieku dziecka, w którym zgłoszono je na terapię
 - Od współpracy terapeuty z rodzicami
 - Od systematyczności w ćwiczeniach z dzieckiem
 
9. Kto wspomaga logopedę w jego pracy
- Psycholog – określa poziom rozwoju wszystkich funkcji poznawczych i rozległości ewentualnych deficytów
 - Ortodonta – zbada budowę zgryzu i ustali program ewentualnego leczenia (aparat ortodontyczny, ćwiczenia, zabiegi)
 - Laryngolog – zbada budowę jamy ustnej, nosowej, pomoże usunąć przyczyny problemów z oddychaniem (trzeci migdał, skrzywiona przegroda, katar, polipy), podetnie skrócone wędzidełko, zbada słuch
 - Foniatra – zdiagnozuje ewentualne problemy z głosem i ustali rodzaj leczenia
 - Pedagog – bada poziom umiejętności szkolnych dziecka: pisania (ortografia), czytania, rozumienia przeczytanych treści oraz podejmie pracę w celu wyrównania deficytów w zakresie wyżej wymienionych umiejętności
 - Pediatra – służy rodzicowi pomocą, w dotarciu do wszystkich w/w specjalistów
 
10. Etapy korekcji wad wymowy.
- Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne w formie zabawy
 - Wywołanie prawidłowej głoski
 - Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski w logotomach (sylabach) i grupach spółgłoskowych
 - Utrwalenie prawidłowej wymowy danej głoski w wyrazach (w nagłosie, w śródgłosie, wygłosie)
 - Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski w zestawach wyrazowych, wyrażeniach dwuwyrazowych
 - Prawidłowa wymowa danej głoski w zdaniach (najpierw krótszych, potem dłuższych)
 - Prawidłowa wymowa głoski w wierszykach, krótkich tekstach czytanych i mówionych z pamięci w gabinecie logopedycznym
 - Prawidłowa wymowa zaburzonej głoski w mowie spontanicznej
 
11. Co możesz zrobić dla swojego nienarodzonego jeszcze dziecka?
- Przed zajściem w ciążę zaszczep się przeciwko groźnym dla płodu chorobom zakaźnym (różyczka, grypa, toksoplazmoza)
 - Dbaj o prawidłowy przebieg ciąży (nie palić papierosów, nie pić alkoholu, nie stosować innych używek)
 - Unikaj stresów
 - Odwiedzaj systematycznie lekarza ginekologa
 - Wykonuj wszystkie niezbędne badania prenatalne (kontroluj swoje ciśnienie i poziom cukru)
 - Uprawiaj dozwolone sporty
 - Odżywiaj się prawidłowo
 - Jak najczęściej mów do dziecka, głaszcz je, okazuj mu dużo czułości, słuchaj z nim muzyki i śmiej się do niego (po prostu stymuluj jego rozwój jeszcze w łonie).
 
12. Co możesz zrobić dla dziecka, które jest już na świecie?
- Uważnie obserwuj jego rozwój
 - Stosuj się do poleceń lekarzy
 - Nie lekceważ żadnych symptomów chorobowych
 - Dużo czytaj i rozmawiaj ze specjalistami na temat rozwoju dziecka, głównie z psychologiem i logopedą
 - Zapewnij mu warunki do prawidłowego rozwoju, wzrostu, nauki
 - W przypadku zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości udaj się natychmiast do specjalisty
 
Jak zapobiegać niektórym wadom wymowy
czyli o czym każdy rodzic wiedzieć powinien
Pracując z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym, konsultując się z rodzicami tych dzieci zauważyłam, że wielu problemów związanych z wymową można uniknąć.
Co wpływa na mowę dziecka?
Czynniki wewnątrzpochodne, związane z uwarunkowaniami genetycznymi lub ogólnie z organizmem dziecka oraz czynniki zewnątrzpochodne, nazwijmy je środowiskowymi.
* Czynniki wewnątrzpochodne związane są:
– z budową i sprawnością narządów mowy – aparatu artykulacyjnego (jama ustna, nosowa i gardłowa), fonacyjnego (krtań), oddechowego,
– ze słuchem fizycznym,
– z funkcjonowaniem mózgu i dróg unerwiających narządy mowne,
– z psychiką, intelektem, emocjami dziecka.
* Czynniki środowiskowe to:
– postawa rodziców lub opiekunów pobudzająca dziecko do mówienia, wyrażająca się zainteresowaniem mową dziecka,
– wzorzec językowy dostarczany dziecku przez osoby z jego otoczenia,
– różnorodne doświadczenia słuchowe.
Co nie sprzyja rozwojowi mowy?
– zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe,
– ubytki zębowe,
– nieprawidłowy zgryz,
– oddychanie przez usta,
– krótki wydech,
– niesprawne wargi i język oraz/lub słabe czucie ułożenia warg i języka,
– nadwrażliwość śluzówki w jamie ustnej,
– zaburzenia czucia w obrębie aparatu artykulacyjnego,
– niedosłuch (i inne poważniejsze problemy ze słuchem),
– niedostatecznie ukształtowany słuch fonematyczny,
Serdecznie dziękuję za przeczytanie „Przewodnika logopedycznego” i mam nadzieję, że zawarte w nim praktyczne informacje będą dla Państwa wskazówką do dalszych działań. Jeśli mają Państwo uwagi lub zapytania – zapraszam do szkolnego gabinetu logopedy.
