ROLA RODZICA W
PRZYGOTOWANIU DZIECKA DO SPRAWDZIANU
Bardzo
ważną rolę w przygotowaniu ucznia do sprawdzianu odgrywa szkoła. W naszej
szkole systematycznie podejmowane są różne działania mające służyć osiąganiu
przez uczniów jak najlepszych wyników w nauce i zachowaniu, w tym także wyników
na sprawdzianie kończącym szkołę. Uczniowie mają możliwość doskonalenia
swoich umiejętności między innymi dzięki:
- dodatkowej
godzinie lekcyjnej tygodniowo z języka polskiego i matematyki,
- dodatkowym zajęciom
edukacyjnym np. zajęciom wyrównawczym,
- zajęciom dla
uczniów zdolnych z różnych przedmiotów,
Niestety wielu uczniów mimo takich możliwości nie korzysta z szerokiej
oferty zajęć, zwłaszcza niesystematycznie uczęszczają na zajęcia uczniowie
mający problemy
w nauce. Często też wielu uczniów
nie traktuje poważnie zajęć służących usystematyzowaniu wiedzy i umiejętności.
Równie
istotną, a może nawet ważniejszą rolę w procesie uczenia się Dziecka
odgrywają Jego Rodzice. Bardzo ważne jest to, aby Dziecko nauczyć
systematyczności, obowiązkowości i dokładności w nauce i wykonywaniu zadań.
Dzieci w różnym wieku dojrzewają do poczucia odpowiedzialności za własne
działania i naukę. Dlatego niezastąpieni są w Jego życiu Rodzice i
Opiekunowie, którzy powinni pełnić kontrolę nad poczynaniami szkolnymi
Dziecka, oferować w miarę swoich możliwości pomoc (co nie oznacza wyręczania
w wypełnianiu obowiązków), sprawdzać jakość wykonywanych zadań, jakość
opanowania wiedzy nabytej w czasie lekcji w szkole, skłonić do powtarzania
wiadomości i umiejętności.
To,
że Dziecko informuje o wykonaniu zadania domowego, nie oznacza, że zadanie
jest zawsze wykonane prawidłowo, estetycznie i dokładnie.
Dlatego
proponuję aby rodzice:
- na bieżąco
sprawdzali czy Dziecko wykonało wszystkie zadania domowe,
-
czy zadania te zostały wykonane zgodnie z poleceniami, estetycznie i
czytelnie,
- zwracali uwagę
Dziecku, aby wykonywało wszystkie czynności ujęte w poleceniu ponieważ
często bywa, że polecenie zawiera więcej niż jedną czynność do
wykonania,
- na bieżąco
przepytywali swoje dzieci z wiadomości poznanych na lekcjach,
- proponuję aby
zakupić w księgarni lub wydrukować z stron internetowych zestawy testów
szóstoklasisty i zachęcać Dziecko do ich rozwiązywania,
Sprawdzian dziecka to także
sprawdzian dla rodziców, dlatego w tym okresie rodzice powinni charakteryzować
się takimi postawami jak:
- czujność
- dziecko tylko pozornie udaje wyluzowanego, w głębi jest wystraszone
a nawet przerażone, w końcu to tylko 13-latek,
- tolerancja,
- okazywanie
spokoju i zaufania - "pomóż
dziecku przejść pierwszy raz w jego życiu przez ten ruchomy most na drugą
stronę" (pamiętać należy jednak o zasadzie ograniczonego zaufania,
należy dopilnować, aby dziecko przećwiczyło daną partię materiału,
przerobiło test, nauczyło się, powtórzyło, nie należy zbyt pochopnie
polegać na jego słowie, że wszystko już umie),
- oswajanie
stresu dziecka (stres działa
z jednej strony paraliżująco, z drugiej mobilizująco, pomaga koncentrować
uwagę, sprzyja spostrzegawczości i szybkim reakcjom. Należy uczynić ze
stresu sojusznika i nauczyć się panować nad nim. By
utrzymać energię dziecka na optymalnym poziomie należy zadbać o 3
rzeczy: relaks, ruch i prawidłowe odżywianie. Należy znaleźć coś,
co młody człowiek lubi robić i co jest zgodne z jego temperamentem.
Dziecko może też stosować techniki relaksacyjne, bardzo ważną rolę w
walce ze stresem odgrywa ruch, który powoduje dotlenianie mózgu, a dzięki
temu lepsze przyswajanie wiadomości; w planowaniu jadłospisu należy pamiętać,
aby w diecie 13-latka znalazły się wszystkie składniki odżywcze),
- mądre
zachęty, znalezienie sposobu motywowania
(zwykłe powtarzanie, żeby dziecko się uczyło, że się nie uczy lub za
mało, nie przynosi efektów), zachęcanie bez strofowania,
- chwalenie
za każdy, nawet najmniejszy sukces,
- określanie
optymalnego czasu koncentracji uwagi swojego dziecka
(poziom skupienia uwagi nie jest stały; zazwyczaj to ok. 40-50 minut,
jednak są dzieci, i to bardzo często, których czas skupienia na zadaniu
jest krótszy nawet 20-minutowy; należy zaakceptować ten stan rzeczy i tak
zaplanować młodemu człowiekowi naukę, by wykorzystać nawet krótkie
odcinki koncentracji uwagi, potem dziecku należy się odpoczynek, gdyż
jego uwaga słabnie, po czym znowu się intensyfikuje),
- dopilnowanie
powtórek materiału
(najlepiej, jeżeli będą dwie, przy czym druga powinna nastąpić w czasie
do 12 godzin po uczeniu się, bo inaczej wyuczony materiał nie może trafić
do magazynu pamięci długotrwałej, a tym samym wysiłek dziecka pójdzie
na marne),
- zapewnienie
aktywności uczącego się, nie podawanie dziecku gotowych rozwiązań (skuteczniejsze niż podawanie gotowych treści jest samodzielne rozwiązanie
zadań przez dziecko, tworzenie przez nie własnych notatek, schematów itp.
- Nie
wywieranie presji – nie można
żądać od dziecka idealnie napisanego testu ponieważ będzie to
negatywnie wpływało na psychikę dziecka, należy również zaakceptować
sprawdzianu takie jakie są Anie wypominać, że mogły być lepsze.
Bez
powtarzania i ćwiczeń wiedza i umiejętności się ulatniają... Dlatego też
istotne jest to, aby w domu Dziecko ćwiczyło, ćwiczyło, ćwiczyło... Do
nabycia jest obecnie wiele zestawów ćwiczeń utrwalających wiedzę i umiejętności,
którymi trzeba wykazać się na sprawdzianie. W Internecie również można
znaleźć gotowe testy z ubiegłych lat oraz klucze odpowiedzi.
Pedagog
szkolny
Justyna
Wolińska