PROGLAM PROFILAKTYKI PALENIA TYTONIU
„ZNAJDŹ
WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE ”
W
roku szkolnym 2012/2013 nasza szkoła przystąpiła do trzeciej edycji programu
profilaktycznego „Znajdź właściwe
rozwiązanie”.
Program profilaktyki
palenia tytoniu „Znajdź właściwe rozwiązanie” adresowany jest do uczniów
starszych klas szkoły podstawowej. W tym okresie nauki gwałtownie wzrasta
liczba dzieci i młodzieży próbujących po raz pierwszy zapalić papierosa.
Niekiedy młodzi ludzie najpierw palą okazjonalnie, a potem czynią to w
regularnych odstępach czasu, wkraczając na drogę pełnego uzależnienia od
nikotyny.
Program „Znajdź właściwe
rozwiązanie” w bieżącym roku szkolnym będą realizowały klasy IV, V, VI
szkoły podstawowej. Program jest dostosowany do możliwości intelektualnych
oraz umiejętności uczniów. Nasze działania rozpoczniemy od zapoznania z założeniami
programu:
- nauczycieli (podczas
posiedzenia Rady Pedagogicznej),
- rodziców (podczas ogólnego
zebrania),
- uczniów poprzez
wykonanie gazetki i umieszczenie jej na korytarzu szkolnym.
Zajęcia
dotyczyć będą nie tylko szkodliwości palenia tytoniu, ale również dawać
przykłady radzenia sobie w różnych sytuacjach. Poruszone będą tematy dotyczące
asertywności, komunikacji międzyludzkiej, akceptacji siebie i pozytywnego myślenia.
Przewidziane są również zajęcia w grupach, warsztatowe i wiele innych.
Proponowane treści programu będzie można wykorzystać w trakcie lekcji
przyrody, lekcji
wychowawczych oraz innych według uznania osób prowadzących.
Celem głównym programu
„Znajdź właściwe rozwiązanie” jest
zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkół
podstawowych.
Cele
szczegółowe to:
1.
Integracja grupy. Uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do nie
palenia.
2.
Ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim
konieczność odpowiedniego odżywiania i czystego powietrza.
3.
Uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów
nacisku grupowego wraz z nauczeniem sposobów odmowy.
4.
Uczenie rozpoznawania odczuć przeżywanych w sytuacjach trudnych, uświadomienie
mechanizmów konfliktu, jak również uczenie umiejętności radzenia sobie z
problemami.
5.
Uczenie umocnienia poczucia własnej wartości w zbudowaniu pozytywnego myślenia
o sobie i kształtowaniu ważnych umiejętności w kontaktach z innymi ludźmi.
Program składa się z
5 zajęć warsztatowych:
1.
Poznajmy się bliżej,
2.
Laboratorium ciała,
3. Naucz
się mówić „nie”,
4. Znajdź
właściwe rozwiązanie,
5. Uwierz
w siebie,
W ramach programu opracowany został harmonogram działań, które wykonamy w projekcie. Zadania będą przeprowadzone przy współpracy z pedagogiem szkolnym, pielęgniarką szkolną, wychowawcami klas IV, V, VI szkoły podstawowej oraz innymi przedstawicielami środowiska szkolnego.
Koordynator
programu: p. Justyna Wolińska