PROGRAM
WYCHOWAWCZY
PUBLICZNEJ
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2
IM.
MIKOŁAJA KOPERNIKA
W DĄBROWIE
TARNOWSKIEJ
NA
ROK SZKOLNY 2012/2013
Program wychowawczy jest spójny z programem profilaktycznym
Motto szkoły: "DZIECKO
JEST WSPÓLNYM DOBREM
RODZICÓW I SZKOŁY"
Wizja "Moja szkoła
- mój drugi dom"
czyli:
|
|
UCZEŃ
PUBLICZNEJ
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2
IM.
MIKOŁAJA KOPERNIKA
W
DĄBROWIE TARNOWSKIEJ
UMIE: Ø
DBAĆ O
SWOJE ZDROWIE Ø
WYKORZYSTYWAĆ
WIEDZĘ W PRAKTYCE Ø
PRZEDSTAWIĆ
WŁASNE POGLĄDY |
POTRAFI: Ø
ROZWIĄZYWAĆ
STAWIANE PRZED NIM ZADANIA Ø
PRACOWAĆ W
GRUPIE Ø
DOKONAĆ
SAMOOCENY |
JEST: Ø
AKTYWNY Ø
PRACOWITY Ø
TWÓRCZY Ø
KULTURALNY Ø
KOLEŻEŃSKI Ø
UCZCIWY Ø
USPOŁECZNIONY |
CELE
OGÓLNE:
1.
Wspieranie indywidualnej drogi
rozwoju, akcentowanie konieczności uczęszczania do szkoły
2.
Modelowanie pozytywnych postaw społecznych
rozwijanie tolerancji u uczniów
3.
Kształtowanie więzi z krajem ojczystym, regionem, środowiskiem
lokalnym oraz uczenie poszanowania dla dziedzic-twa narodowego
4.
Rozwijanie poczucia jedności dziecka ze współczesnym
światem
PLAN
DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
CELE SZCZEGÓŁOWE
Cel nadrzędny w klasie I: Dziecko
znajduje swoje miejsce w grupie i działa w niej
OPERACYJNE |
ZADANIA |
METODY
I
FORMY PRACY |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
SPOSOBY
EWALUACJI |
Poznajemy
się przez |
• uświadomienie sobie przez dzieci, co to znaczy, że są członkami społeczności szkolnej, • kształtowanie umiejętności komunikowania się z rówieśnikami, • dostrzeganie, akceptowanie i rozumienie podobieństw między sobą, |
• gry i zabawy integracyjne, •wspólne obchodzenie uroczystości (urodziny, andrzejki, wigilia itp.), |
wychowawca, pedagog, rodzice |
obserwacja |
Prezentujemy
siebie |
• dostrzeganie różnic w swoim wyglądzie i akceptowanie ich, • dostrzeganie własnej indywidualności i niepowtarzalności oraz niepowtarzalności innych • kształtowanie umiejętności rozpoznawania swoich charakterystycznych cech |
• ekspresja plastyczna, • gry i zabawy grupowe, • integracja w zespole klasowym i szkolnym |
wychowawca |
obserwacja, rozmowy z uczniami |
Rozumiemy
swoje uczucia |
• rozpoznawanie i
nazywanie uczucia, • uświadomienie
uczniom, że ludzie w różnych • dostrzeganie i
rozumienie uczuć innych ludzi |
• odgrywanie ról, • technika niedokończonych • ekspresja plastyczna |
wychowawca, pedagog, |
rozmowy wychowawcze,
analiza wytworów dzieci |
Tworzymy
klasę |
• tworzenie norm, reguł obowiązujących w klasie, w szkole • rozpoznawanie, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi • uświadomienie, że klasa nie jest tylko miejscem nauki, ale również miejscem spotkań z innymi ludźmi, wspierającymi się i pomagającymi sobie w potrzebie |
• ślubowanie, • wspólne wyjścia i wyjazdy, • imprezy klasowe |
wychowawca we współpracy z rodzicami |
obserwacja zachowań |
Dbamy
o zdrowie i
swoje bezpieczeństwo |
• uświadomienie
uczniom, co mogą zrobić, aby być • dostrzeganie różnic
między dobrym, a złym • „codzienna higiena
podstawą dobrego zdrowia”, • „sport to
zdrowie”, • uczestnictwo w
profilaktycznych akcjach • stosowanie zasad
bezpieczeństwa w szkole |
• spotkanie z pielęgniarką,
• uczestnictwo w
„Dniu sportu” oraz
spartakiadzie, • spotkanie z
policjantem, • tworzenie plakatów
nt. bezpieczeństwa w szkole i
poza nią, |
wychowawca, higienistka,
policjant, |
obserwacja, rozmowy z uczniami, śledzenie
efektów wdrażania do zdrowego trybu życia |
Dbamy
|
• rozbudzanie
zainteresowania światem przyrody |
• wycieczki
turystyczno • opiekowanie się roślinami
• pogadanki na tematy |
wychowawca |
obserwacja, rozmowy z uczniami |
Znamy
|
• poznajemy postać
patrona, • wdrażanie w życie
prawd i wartości
ponadczasowych |
• lekcje wychowawcze, •Święto Szkoły |
wychowawca, rodzice |
rozmowy z uczniami |
Efekty działań wychowawczych
Dziecko:
•
zauważa i akceptuje podobieństwa i różnice między sobą i innymi ludźmi,
•
uświadamia sobie, że jest wyjątkowe i niepowtarzalne,
•
ma poczucie przynależności do klasy,
•
współtworzy i respektuje normy grupowe,
•
zna zasady bezpieczeństwa w szkole i poza nią,
•
wie, na czym polega zdrowy styl życia i stara się go przestrzegać,
•
wie, kto jest patronem szkoły i jakie wartości propagował
Cel
nadrzędny w klasie II: Dziecko umie zachować się w sytuacjach trudnych
CELE
OPERACYJNE
|
ZADANIA
|
METODY
I FORMY PRACY |
OSOBY
ODPOWIEDZIALNE
|
SPOSOBY
EWALUACJI |
Rozwiązujemy trudne sytuacje |
• kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, • uświadomienie uczniom, jakie sytuacje źlewpływają na ich samopoczucie |
• scenki dramowe, • rozmowa na temat przedstawionych scenek, • ekspresja słowna, plastyczna i muzyczna |
wychowawca, pedagog |
rozmowy wychowawcze, analiza prac dzieci, |
Pomagamy sobie nawzajem |
• wpajanie zasad funkcjonowania w grupie, • rozwijanie swoich zainteresowań, • kształtowanie umiejętności nawiązywania relacjiinterpersonalnych |
• sporządzenie listy osób,które mogą pomóc innym, • ustalenie form pomocy uczniom mającym trudności w nauce, • prezentacja swoich zainteresowań |
wychowawca, pedagog |
obserwacja poczynań uczniów |
Rozwiązujemy problemy |
•
kształtowanie umiejętności podejmowania trafnych •
kształtowanie postaw asertywnych, |
•
prelekcje, •
scenki ramowe, •
rozmowy, •
plakaty, •
„burza mózgów” |
wychowawca,
pedagog
|
rozmowy
wychowawcze, |
Dbamy o zdrowie |
• rozróżnianie produktów zdrowych i szkodliwych dla zdrowia, • poznawanie substancji trujących i sposobów postępowania z nimi, • poznawanie zasad postępowania z lekami, • uświadomienie uczniom konieczności dbania o zdrowie i higienę jamy ustnej, • dostarczanie podstawowych wiadomości nt.szkodliwego wpływu przesiadywania przed telewizorem i komputerem tzw. „szklana choroba” • promowanie programów wartościowych oraz innych sposobów spędzania wolnego czasu – zachęcanie do czytania książek i lektur |
• pogadanki, • prezentacje produktów, • konkursy plastyczne, • spotkanie z higienistką, • pogadanki z bibliotekarką • inscenizacje profilaktyczne • stworzenie listt z wartościowymi programami telewizyjnymi – wystawka, • ankiety |
wychowawcy klas, higienistka, bibliotekarka, wychowawcy świetlicy |
obserwacja umiejętności, wyniki ankiet przedstawione na spotkaniach z rodzicami jako wstęp do szkolenia rodziców |
Znamy
|
•
przybliżenie sylwetki patrona, •
zapoznanie się z twórczością poety, •
wyznaczenie sposobów naśladowania twórcy. |
•
lekcje wychowawcze, • Święto szkoły |
wychowawca,
odpowiedzialni
nauczyciele wg kalendarza działań, |
rozmowy dotyczące
znajomości sylwetki patrona, |
Efekty działań wychowawczych
Dziecko:
•
potrafi radzić sobie w trudnych sytuacjach,
•
wie, do kogo może zwrócić się o pomoc,
•
rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych i odpowiednio na nie reaguje,
•
właściwie rozróżnia substancje, w tym leki,
•
dba o własne zdrowie i higienę jamy ustnej,
• wie, kto jest patronem szkoły
i naśladuje go.
Cel
nadrzędny w klasie III: Dziecko uświadamia sobie, że klasę tworzą różne
osoby, które wnoszą do niej własne wartości
CELE
OPERACYJNE |
ZADANIA
|
SPOSOBY
REALIZACJI |
OSOBY
ODPOWIEDZIALNE |
SPOSOBY
EWALUACJI |
Tworzymy
klasę, akceptujemy różnice między nami |
• wdrażanie do
czynnego uczestnictwa w życiu klasy, • uświadomienie, że
klasę tworzą różne osoby, które wnoszą do niej własne wartości, • rozwijanie umiejętności
akceptacji siebie, poszanowanie swojej odrębności |
• gry i zabawy
integracyjne, |
wychowawca,
pedagog |
rozmowy
wychowawcze, obserwacja zachowań uczniów |
Przedstawiamy swoje rodziny |
• uświadomienie wartości rodziny, • wyrabianie szacunku dla jej członków, uświadomienie, iż mają oni swoje indywidualne potrzeby, • wyrabianie odpowiedzialności za powierzoneobowiązki, • podtrzymywanie tradycji rodzinnych, |
• wykonanie drzewa genealogicznego, • prace plastyczne na omawiany temat, • obchody Dnia Matki, Dnia Babci i Dnia Dziecka, |
wychowawca, pedagog |
analiza prac dzieci i ich dokonań związanych z przygotowywaniem imprez klasowych, |
Tworzymy
tradycje naszej szkoły |
• wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły, • rozwijanie samodzielności, kreatywności w zakresie organizowanych imprez, • wyrabianie szacunku dla tradycji szkolnych |
• udział w uroczystościach szkolnych, • sporządzenie kalendarium ważnych dat roku szkolnego |
wychowawca |
obserwacja i analiza dokonań związanych z przygotowywaniem imprez klasowych, |
Poznajemy
nasze miasto |
• poznawanie ciekawych zakątków naszego miasta, • wdrażanie do dbałości o czystość i przyrodę miasta, • identyfikowanie się ze społecznością naszego miasta |
• wycieczki mające na celu poznanie miasta, • wykonanie gazetki ściennej o swoim mieście, • „Święto drzewa” |
wychowawca, osoby odpowiedzialne za akcję „Sprzątanie Świata”, „Święto drzewa” |
rozmowy wychowawcze, obserwacja |
|
|
• udział w akcji „Sprzątanie Świata”, • prace plastyczne na ww. temat |
|
|
Poznajemy
piękno naszej ojczyzny |
• poznawanie własnej ojczyzny, • uświadamianie uczniom, że ojczyzna stanowi wielką wartość i, że każdy ma wobec niej obowiązki, • wyrabianie wrażliwości na piękno ojczyzny, • kształtowanie uczuć patriotycznych i szacunku dla symboli narodowych, |
• wyjazd na wycieczki krajoznawcze, • wykonanie gazetek ściennych • ćwiczenie odpowiednich zachowań w czasie śpiewania hymnunarodowego, pieśni szkoły |
wychowawca |
rozmowy wychowawcze, obserwacja |
Znamy
|
• przybliżenie sylwetki patrona Mikołaja Kopernika • wyznaczenie sposobów naśladowania astronoma |
• lekcje wychowawcze, • Święto Szkoły |
wychowawca, odpowiedzialni nauczyciele wg kalendarza działań |
rozmowy dotyczące znajomości sylwetki patrona |
Efekt działań wychowawczych
Dziecko:
•
uświadamia sobie, że klasa to zespół, różnych osób z bogactwem wartości,
•
zna charakterystyczne cech swojej rodziny,
•
rozumie znaczenie podtrzymywania tradycji szkolnych,
•
zna zabytki swojego miasta i wybrane zabytki swojej ojczyzny,
• wie, kto jest patronem szkoły
i naśladuje go.
Cel nadrzędny w klasie IV:
Uczeń podejmuje nowe wyzwania na II etapie edukacji
CELE
OPERACYJNE |
ZADANIA
|
SPOSOBY
REALIZACJI |
OSOBY
ODPOWIEDZIALNE |
SPOSOBY
EWALUACJI |
Postrzegamy
siebie i
rozumiemy swoje uczucia |
• uświadomienie sobie swoich mocnych stron, • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w życiu, osiągania sukcesów, • wyrażanie własnych uczuć, • wyrażanie postaw asertywnych, |
• stymulowanie ćwiczeń zachowania się w określonych sytuacjach, • scenki dramowe, • stymulacja różnych sytuacji, • ankieta |
wychowawca, pedagog |
wyniki ankiety, |
Posiadamy
umiejętność funkcjonowania |
• tworzenie samorządu klasowego, • tworzenie pozytywnego klimatu w grupie, • uświadomienie zagrożeń płynących z braku tolerancji, • ustalanie zasad pracy w grupie |
• scenki dramowe, • praca w grupie, |
wychowawca, pedagog |
obserwacja zachowań, |
Dbamy
o zdrowie |
• rozpoznawanie swoich potrzeb, przyzwyczajeń i ich wpływu na zdrowie, • uświadomienie dzieciom wartości zdrowego trybu życia, • wdrażanie do aktywnego spędzania wolnego czasu, • praca nad budowaniem odpowiedzialności za własne zdrowie |
• dyskusje, • pogadanki, • zachęcenie do zapoznania się z odpowiednią lekturą, • wycieczki, |
wychowawca |
rozmowy wychowawcze |
Rozwijamy
się intelektualnie |
• rozwijanie nawyku samokształcenia i stałego doskonalenia, • rozszerzanie swoich zainteresowań i poznawanie uzdolnień, • rozwijanie zamiłowań czytelniczych, • kształtowanie umiejętności uczenia się, zachęcanie do udziału w konkursach, • uświadamianie ważności
korzystania z technologii |
• prezentacja metod szybkiego uczenia się, • konkursy, • prezentacja fascynacji i zainteresowań uczniów na forum klasy |
wychowawca, wszyscy nauczyciele |
rozmowy wychowawcze |
Poznajemy i
rozumiemy tradycje regionalne i
narodowe |
• kultywowanie tradycji regionalnych i narodowych, • poznanie specyfiki swojego regionu, • poznanie regionalnych świąt i obyczajów, • rozwijanie szacunku dla symboli narodowych |
• wycieczki do miejsc pamięci narodowej, Ośrodka Spotkania Kultur w Dąbrowie Tarnowskiej • spotkanie z ciekawymi ludźmi, • akademie z okazji świąt państwowych |
wychowawcy |
obserwacja |
Dbamy
|
• opieka nad roślinami klasowymi, • poznanie ciekawych obiektów przyrodniczych naszego regionu, • rozwijanie szacunku dla zwierząt. • uświadomienie konieczności dbałości o środowisko naturalne, |
• opieka nad roślinami klasowymi, • zajęcia w plenerze, • akcja „Sprzątanie Świata”, „Dzień Ziemi” „Święto drzewa” |
wychowawca, nauczyciele przyrody |
rozmowy wychowawcze, |
Znamy |
• przybliżenie sylwetki patrona, Mikołaja Kopernika • wyznaczenie sposobów naśladowania astronoma |
• lekcje wychowawcze, • konkurs plastyczny, • konkurs wiedzy o patronie, • Święto szkoły |
wychowawca, nauczyciele wg kalendarza działań |
rozmowy dotyczące znajomości sylwetki patrona |
Efekt działań wychowawczych
Dziecko:
•
potrafi mówić o swoich sukcesach i dzielić się swoimi przeżyciami z
kolegami,
•
rozmawiać o swoich uczuciach i reakcjach emocjonalnych,
•
ma poczucie przynależności do zespołu klasowego i funkcjonowania w nim,
•
potrafi współdziałać i współpracować ze swoimi rówieśnikami,
•
zastanawia się nad sposobami rozwiązywania różnych problemów,
•
rozwija się intelektualnie,
•
kultywuje tradycje regionalne i narodowe,
•
dba o najbliższe środowisko,
•
zna sylwetkę i twórczość patrona, naśladuje jego postawę życiową.
Cel nadrzędny w klasie V: Uczeń
wie, jak komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi
CELE OPERACYJNE |
ZADANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
SPOSOBY EWALUACJA |
Poznajemy
siebie z własnego doświadczenia |
•
uświadomienie uczniom, iż każdy z nich jest odrębną • rozwijanie umiejętności
dostrzegania swoich • uświadomienie
dzieciom skutków, jakie niesie • dostrzeganie własnych
potrzeb i zasobów swoich |
•
samoocena ucznia, •
zabawy integracyjne, •
pogadanki, |
wychowawca,
|
obserwacja, rozmowa |
Potrafimy
jasno |
• wdrażanie do aktywnego słuchania, • poznawanie zasad sprzyjających jasności wypowiedzi, • kształtowanie umiejętności egzekwowania swoich praw, • wyrabianie umiejętności
wyrażania swojego zdania, |
• spotkania w kręgu, • testy i sprawdziany rozumienia tekstów mówionych, • przypomnienie praw dziecka, • dyskusje na różne tematy, |
wychowawca, pedagog, wszyscy nauczyciele |
rozmowy, obserwacja zachowań, |
Uczymy
się mówić, co czujemy |
• używanie komunikatu „ja” w sytuacjach trudnych, poznawanie i odczytywanie mowy ciała, • uświadamianie sobie przyczyn ukrywania uczuć i skutków, jakie może to po-wodować, • szukanie sposobów radzenia sobie ze swoimi lękami i niepokojami, |
• scenki dramowe, • ankieta typu niedokończonych zdań, • dyskusje, |
wychowawca, pedagog, wszyscy nauczyciele |
analiza ankiety, |
Potrafimy
organizować pracę własną |
• tworzenie klimatu
emocjonalnego w grupie, • wyrabianie w
uczniach nawyku ekonomicznego • umożliwienie
uczniom wejścia w różne role- • uczenie zdrowej
rywalizacji, pożytecznego • wdrażanie umiejętności
szybkiego czytania ze |
• scenki dramowe, • wycieczki, • wspólne wyjścia, • organizowanie imprez
otwartych |
wychowawca, |
Obserwacja, analiza dokonań związanych
z przygotowywaniem
imprez klasowych, |
Wdrażamy
do samo-dzielnej pracy |
•organizowanie różnorodnych zajęć – gier, zabaw – podczas, których wiadomości zdobyte w szkole będą utrwalane i wiązane z życiem, • zorganizowanie pomocy koleżeńskiej, |
• udział w konkursach, • zachęcanie dobrych uczniów do pomocy słabszym, • uczestnictwo w szkolnych kołach zainteresowań, |
wychowawcy, organizatorzy konkursów, opiekunowie kół zainteresowań |
Obserwacja, analiza dokonań związanych z przygotowywaniem imprez klasowych i pomocy innym |
Uczymy
się kultury ekologicznej |
•zapobieganie degradacji środowiska naturalnego, •wprowadzenie podstawowych zasad zachowania się względem środowiska, kształtowanie postaw szacunku dla środowiska naturalnego i troski o naszą planetę |
• akcja „Sprzątanie Świata”, „Dzień Ziemi”, „Święto Drzewa” • uczestnictwo w terenowych, dydaktycznych przy współpracy z metodykiem z Samorządowego Centrum Edukacji w Tarnowie • konkursy ekologiczne EkoGala • inscenizacje |
wychowawca, nauczyciele przyrody |
rozmowy wychowawcze, |
Znamy
|
• przybliżenie sylwetki patrona, • wyznaczenie sposobów naśladowania astronoma |
• lekcje wychowawcze, • konkurs plastyczny, • konkurs wiedzy o patronie, • Święto Śzkoły |
wychowawca, |
rozmowy dotyczące znajomości sylwetki patrona |
Efekt działań wychowawczych
Dziecko:
•
jest świadome własnej tożsamości,
•
dostrzega swoje własne strony,
•
dostrzega świat własnych potrzeb, swoje możliwości oraz potrzeby innych
ludzi,
•
ma swoje zdanie,
•
potrafi egzekwować swoje prawa,
•
umie organizować własną pracę i zespołową,
•
jest wrażliwy na degradację środowiska naturalnego, wie, że musi je chronić,
• zna sylwetkę i twórczość
patrona, naśladuje jego postawę życiową.
Cel nadrzędny w klasie VI: Uczeń
zna swoje mocne strony, potrafi nad nimi pracować
CELE
OPERACYJNE |
ZADANIA
|
SPOSOBY
REALIZACJI |
OSOBY
ODPOWIEDZIALNE |
SPOSOBY EWALUACJI |
Rozwijamy
się emocjonalnie i
intelektualnie |
• rozwijanie umiejętności akceptacji siebie, • refleksje- jakim człowiekiem chcę być? • rozwijanie umiejętności twórczego myślenia, • pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji, talentów i ich twórcze wykorzystanie, • kształtowanie umiejętności efektywnego przygotowania się do sprawdzianu po VI klasie i podjęcia nauki w gimnazjum, • rozwijanie umiejętności samooceny, • kształtowanie umiejętności planowania działań i przewidywania ich efektów, • doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy, |
• rozmowy, dyskusje, • zajęcia w grupie, • przedstawienie i publikacje własnych zainteresowań, osiągnięć na forum klasy, w gazetce szkolnej itp., • przeprowadzenie próbnego sprawdzianu opracowanego przez nauczycieli PSP 2, |
wychowawcy, nauczyciele wszystkich przedmiotów |
rozmowy wychowawcze, analiza osiąganych wyników i zapoznanie z nimi uczniów, nauczycieli i rodziców |
Potrafimy
funkcjonować |
• uświadomienie uczniom wpływu grupy, do której należą, na ich postawy i za-chowania, • uświadomienie zagrożeń płynących z brakutolerancji, • kształtowanie umiejętności odmawiania, • uświadamianie sytuacji niebezpiecznych, • pomaganie innym –
poszukiwanie sposobów |
• ankiety, • filmy, • scenki, • pogadanki, • udział w akcjach charytatywnych |
wychowawca, pedagog, wszyscy nauczyciele |
analiza ankiet, |
Rozwiązujemy
trudne sytuacje |
• moje lęki i niepokoje, • asertywność jako postawa, dzięki której można zachować swoją tożsamość i poczucie własnej wartości, • uczenie poprawnych zachowań z zachowaniem norm obowiązujących w społeczeństwie, • poznanie sposobów radzenia sobie z emocjami, • uświadomienie uczniom znaczenia zrozumienia i uwzględniania potrzeb drugiej strony w sytuacjach konfliktowych |
• scenki rodzajowe, • spotkania z psychologiem, • praca w grupach, • dyskusje, • filmy |
wychowawca, pedagog, nauczyciel wychowania do życia w rodzinie |
rozmowy wychowawcze, obserwacja |
Doceniamy
dziedzictwo kulturowe naszego regionu |
• poznanie atrakcyjnych turystycznie miejsc Małopolski, • odwiedzenie obiektów przyrodniczych objętych ochroną, • rozwijanie postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej, • tworzenie obrazu swojego regionu |
• analiza albumówi folderów, • wycieczki i zajęcia terenowe, • organizowanie spotkań z ludźmi zasłużonymi dla miasta i środowiska, |
wychowawca, nauczyciele przyrody i historii |
rozmowy wychowawcze, |
Znamy
zagrożenia dla zdrowia wynikające |
• uświadomienie uczniom i rodzicom istniejących zagrożeń takich jak narkotyki, alkohol, nikotyna, toksykomania, • uświadomienie zagrożeń dla zdrowia wynikających z zażywania i używania tychże |
• spotkania z przedstawicielami prewencji, • filmy tematyczne. • ścisła współpracaz rodzicami |
wychowawca, pedagog |
rozmowy z uczniami i rodzicami, |
Znamy |
• przybliżenie sylwetki patrona, • wyznaczenie sposobów naśladowania twórcy |
• lekcje wychowawcze, • konkurs plastyczny, • konkurs wiedzy o patronie, • Święto Szkoły |
wychowawca, nauczyciele wg kalendarza działań |
rozmowy dotyczące znajomości sylwetki patrona |
Efekt działań wychowawczych
Dziecko:
•
akceptuje samego siebie,
•
zna siebie, swoje możliwości, predyspozycje, talenty, wie, jakim człowiekiem
chce być,
•
potrafi efektywnie planować swoje działania,
•
wie, jaki wpływ mają inni na jego zachowania i postawy,
•
jest świadomy zagrożeń wynikających z sięgania po używki,
•
potrafi radzić sobie z własnymi emocjami i konfliktami, prowadzi zdrowy tryb
życia,
•
jest silnie związany ze swoim regionem, zna jego walory.
• zna sylwetkę patrona, naśladuje
jego postawę życiową.
PROGRAM
PRZECIWDZIAŁANIA AGRESJI I PRZESTĘPCZOŚCI
1.
Wszyscy pracownicy szkoły, rodzice i uczniowie mają obowiązek zgłaszać do
pedagoga szkolnego, wykrywane w środowisku lokalnym, negatywne z wychowawczego
punktu widzenia czynniki działające na wychowanków lub mogące taki wpływ
wywrzeć.
2.
Rodzice i nauczyciele powinni zadbać
o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów, proponować im
pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i w mieście.
3.
Rodzice, wychowawcy, pedagog szkolny
mają obowiązek reagowania na przejawy niedostosowania społecznego u dzieci
(rozmowa z wychowawcą, pedagogiem szkolnym, rodzicami w celu ustalenia wspólnych
rozwiązań).
4.
Dyrektor szkoły, wychowawcy oraz
pedagog szkolny czuwają nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego
(rozmowy z uczniami i rodzicami, poinformowanie, iż jest czyn karalny,
zawiadomienie Wydziału Prewencji Policji o nagminnym wagarowaniu uczniów).
5.
Wychowawcy i pedagog szkolny powinni prowadzić w różnych formach szkolenia
rodziców, pogłębiać ich wiedzę o niedostosowaniu społecznym i uzależnieniach
poprzez organizowanie spotkań z przedstawicielami prokuratury, policji, Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej, wyświetlanie tematycznych filmów.
6.
Dyrektor szkoły ma obowiązek organizowania spotkań szkoleniowych dla
nauczycieli, umożliwiać udział w kursach pedagogicznych na temat przeciwdziałaniu
agresji i przestępczości.
Po uprzednim skonsultowaniu z Radą Rodziców i przedstawicielami Samorządu Uczniowskiego Program został
zatwierdzony
do