Nauczyciel
w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
ma
obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę
moralną i obywatelską
z
poszanowaniem godności osobistej ucznia.
USTAWA
O SYSTEMIE OŚWIATY
PROGRAM
PROFILAKTYKI PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 IM.MIKOŁAJA KOPERNIKAW DĄBROWIE
TARNOWSKIEJ NA ROK SZKOLNY 2012/2013
Program profilaktyki szkolnej powstał
jako kontynuacja poprzedniego programu obowiązującego w placówce przez wiele
lat funkcjonowania. W niektórych punktach jest ono kontynuacją poprzednich
programów realizowanych dotychczas, ale uwzględnione są także w nim doświadczenia
wynikające z dotychczasowej praktyki.
I.Wstęp
1.
Profilaktyka
jest to ciągły proces chronienia człowieka w rozwoju przed zagrożeniami i
reagowaniem na pojawiające się zagrożenia. Jej celem jest ochrona dziecka,
ucznia, wychowanka przed zakłóceniami rozwoju, czyli przed podejmowaniem
zachowań hamujących lub niszczących rozwój, określonych jako zachowania
ryzykowne.
2.
Wszystkie zadania mają na celu wyposażenie
młodego człowieka w umiejętności budowania dobrych relacji i
pozytywnych więzi opartych na skutecznej komunikacji. Poza tym nieodzownym
elementem działań profilaktycznych jest poznanie sposobów radzenia sobie w
sytuacjach trudnych, wyrażania swoich potrzeb, emocji i opinii.
3.
Działania profilaktyczne wspierają
pracę nad harmonijnym rozwojem osobowości i zdrowym stylem życia.
II. Cele programu:
1.
Ochrona dziecka – ucznia przed agresją, uzależnieniami (kontaktem z używkami),
które hamują bądź zakłócają jego rozwój.
2.
Zapobieganie patologiom tj. agresja, przemoc, uzależnienia i właściwe
reagowanie w chwili pojawiania się ich na terenie naszej szkoły w środowisku
lokalnym.
3.
Promowanie zdrowego stylu życia i alternatywnych sposobów spędzania wolnego
czasu.
4.
Poprawa komunikacji w relacjach nauczyciel – uczeń, nauczyciel-rodzic, uczeń
– rodzic, uczeń – uczeń.
5.
BEZPIECZEŃSTWO w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych.
Program
profilaktyki w szkole jest kierowany do uczniów, nauczycieli i rodziców.
W
ramach programu profilaktyki szkolnej są realizowane:
·
rządowy
program „RADOSNA SZKOŁA”
·
program
MEN „WYPRAWKA SZKOLNA”
·
program
zintegrowany plan działań w ramach projektu zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa
„SZKOŁA PROMUJĄCA BEZPIECZEŃSTWO”
·
program
„TRZYMAJ FORMĘ”, „NIE PAL PRZY MNIE PROSZĘ”, „ZNAJDŹ WŁAŚCIWE
ROZWIĄZANIE”
·
program
„OWOCE W SZKOLE”
·
program
„SZKLANKA MLEKA DLA KAŻDEGO”
·
program
profilaktyczny „MIĘDZY NAMI KOBIETKAMI”
III.
Działy programu
1.
Profilaktyka uzależnień.
2.
Kształtowanie umiejętności interpersonalnych.
3.
Eliminowanie przejawów agresji i przemocy w szkole.
4.
Promowanie zdrowego stylu życia oraz zachowania i zasad bezpieczeństwa w różnych
sytuacjach szkolnych
5.Współpraca
z rodzicami i instytucjami oraz organizacjami zajmującymi się profilaktyką
uzależnień. Wspieranie dzieci w
trudnej sytuacji materialnej.
DZIAŁ
PROGRAMU |
|
ZADANIA,
SPOSÓB REALIZACJI |
|
ODPOWIEDZIALNI |
|||
I. Profilaktyka uzależnień. |
1.Dostarczanie wiedzy o
szkodliwości palenia papierosów, picia alkoholu i
zażywania narkotyków. 2. Uczenie podejmowania decyzji ze szczególnym
uwzględnieniem umiejętności odmawiania. 3. Nabycie praktycznych umiejętności umożliwiających
samostanowienie i obronę własnych praw. 4. Pomoc w kontaktach między osobami uzależnionymi.
5. Przestrzeganie zakazu palenia papierosów na
terenie szkoły. 6. Propagowanie świadomego wybierania programów
TV |
-
Realizacja wybranych tematów na zajęciach
wychowawczych, poprzez wykonanie prac plastycznych „Nie pal przy mnie
proszę” – Dzień bez papierosa, pogadanki. - Pogadanki i rozmowy na temat umiejętności
odmawiania i podejmowania właściwych decyzji w sytuacjach trudnych - Wykonanie gazetek klasowych n/t szkodliwości
palenia papierosów i picia alkoholu, rozmowy, pogadanki. - Projekcja filmów video, referaty, prelekcje na
temat uzależnień. -Dyżury nauczycieli i uczniów klubu „Stopka”
na przerwach. |
cały rok cały rok cały rok cały rok cały rok |
wychowawcy op. PCK i Klubu „Stopka” wychowawcy PCK wychowawcy n-el WDŻ nauczyciele, pedagog bibliotekarze, cały personel szkoły pedagog, wychowawcy |
|||
II. Kształtowanie umiejętności
interpersonalnych. |
1. Uczenie umiejętności radzenia sobie z
emocjami. 2. Wzmacnianie poczucia przynależności do grupy
klasowej. 3. Ćwiczenia umiejętności wczuwania się w położenie
innej osoby. 4. Organizowanie pomocy uczniom mającym problemy
w szkole i w domu. 5. Wzmacnianie poczucia własnej wartości 6. Kształtowanie właściwych postaw uczniów
poprzez ukazywanie odpowiednich wzorców. 7. Kształtowanie poprawnej komunikacji |
-Pogadanki, dyskusje na godzinach do dyspozycji
wychowawcy. - Organizowanie pomocy koleżeńskiej -Wspólne odrabianie lekcji w świetlicy, zajęcia
dodatkowe. - Organizowanie różnorodnych kół zainteresowań
zajęcia z pedagogiem. - Wyjazdy, wyjścia, wycieczki, biwaki, ogniska,
imprezy szkolne i pozaszkolne. - Integrowanie uczniów w czasie zajęć
wychowawczych, uroczystości szkolnych oraz zajęć z WDŻ. - Zajęcia z wychowawcami, teatrzyki,
przedstawienia profilaktyczne |
w miarę potrzeb w miarę potrzeb cały rok w miarę potrzeb w miarę zgodnie z planem cały rok zgodnie
z planem |
Wychowawcy wychowawcy opiekunowie świetlicy nauczyciele nauczyciele pedagog wychowawcy, n-el WDŻ rodzice wychowawcy |
|||
III. Eliminowanie przejawów agresji i przemocy w szkole. |
1. Wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za
mienie własne i społeczne. 2. Przeciwdziałanie 3. Uczenie alternatywnych sposobów rozwiązywania
konfliktów 4. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z
negatywnymi emocjami. 5. Pokazanie rodzicom właściwych sposobów
radzenia z agresją u dzieci 6. Kontrola zachowań pozytywnych i negatywnych
uczniów 7. Podnoszenie kultury słowa, eliminowanie
wulgaryzmów ze słownika ucznia. 8. Działania informacyjno – profilaktyczne na
rzecz środowiska, szkoły i indywidualnych osób. 9. Udział w programie
„Szkoła promująca bezpieczeństwo” |
- Dyżury nauczycieli i uczniów klubu
„Stopka” podczas przerw. - Zajęcia z pedagogiem na temat zjawiska agresji
wśród uczniów.
- Pogadanki, rozmowy, lekcje Pogadanki, dyskusje, scenki rodzajowe. - Spotkania przedstawiciela poradni psychologiczno
– pedagogicznej z rodzicami na temat typowych błędów
wychowawczych współczesnego rodzica. - Prowadzenie klasowych zeszytów uwag - Zajęcia w kołach zainteresowań. Udział - Spotkania z przedstawicielami policji |
cały rok w miarę potrzeb Cały rok zgodnie z planem zgodnie z planem |
wychowawcy nauczyciele wychowawcy pedagog wychowawcy wychowawcy klas nauczyciele prowadzący zajęcia i przygotowujący do konkursów pedagog pedagog, wychowawcy klas, przedstawiciele policji |
|||
IV. Promowanie zdrowego trybu życia oraz
zachowania i zasad bezpieczeństwa |
1. Zwiększenie bezpieczeństwa
2.Rady na bezpieczne ferie i wakacje. 3.Realizacja rządowego programu „Radosna szkoła”.
4. Propagowanie zdrowego trybu życia |
- Kształtowanie postaw bezpiecznego wypoczynku
podczas ferii zimowych - Objęcie programem uczniów, rozwijanie aktywności
fizycznej u dzieci, rozwój i zaspokajanie potrzeb ruchowych, wdrażanie
zasad bezpiecznej zabawy na placu zabaw - Korzystanie z miejsc na naukę, zabawę,
rekreację zgodnie z podstawa programową –
wyrabianie nawyków bezpiecznej zabawy. -zapoznanie uczniów ze zdrowym stylem życia; uświadomienie
uczniom, że warto inwestować w swoje zdrowie. Zorganizowanie i
przeprowadzenie akcji |
cały czas cały rok cały rok wg potrzeb cały rok |
wychowawcy, wychowawcy nauczyciele, nauczyciele, opiekun świetlicy kierownik
świetlicy, przew. Zespołu klas I-III pracownicy
stołówki |
|||
V. Współpraca z
rodzicami i instytucjami oraz organizacjami zajmującymi się profilaktyką
uzależnień. Wspieranie dzieci |
1. Pogłębienie współpracy z rodzicami. 2. Objęcie uczniów programem „Wyprawka
szkolna”. 3.Korzystanie z obiadów refundowanych przez MOPS
w Dąbrowie Tarnowskiej 4.Przyznanie uczniom spełniającym warunki
stypendium. 5.Współpraca z MOPSEM w Dąbrowie Tarnowskiej. 6. Współpraca z dąbrowską parafią, Caritas |
- Udział rodziców w prelekcjach prowadzonych
przez pedagoga szkolnego. -Uczeń - pierwszoklasista objęty jest programem
MEN „Wyprawka szkolna”. -Refundowanie posiłków dla uczniów przez oddział
MOPS -Wsparcie finansowo-materialne dla -Stała współpraca z oddziałem MOPSU -Współpraca i pomoc finansowa |
|
dyrekcja, sekretarka nauczyciele, kierownik świetlicy, dyrektor pedagog rodzice pedagog, wychowawcy Rada Rodziców nauczyciele, Caritas |
Praca profilaktyczna nie powinna być prowadzona jedynie w trybie doraźnych
imprez i wyodrębnionych akcji, chociaż i to jest potrzebne i pożyteczne, lecz
powinna stanowić zwarty blok działań profilaktycznych, realizowanych
systematycznie
Niezwykle istotne jest dostrzeganie problemów, z jakimi borykają się
nasi uczniowie. Stąd konieczność powtarzania badań po realizacji Programu
Profilaktyki Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2.
Za realizację programu profilaktyki odpowiedzialni są nauczyciele,
wychowawcy i rodzice.
Nadzór nad realizacją programu profilaktyki sprawuje dyrektor/zastępca
dyrektora szkoły.
Po
roku realizacji programu przeprowadza się ewaluację . Za ewaluację i sporządzenie
raportu odpowiada pedagog szkolny.
Po
uzgodnieniu z Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim Program został
zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną w
dniu 13 września 2012 r.