Pedagog szkolny
mgr Marzena Rzepka
w roku szkolnym 2015/2016
lic. Sylwia Janiszewska
WTOREK ŚRODA CZWARTEK PIĄTEK |
8.00 – 11.00
11.30 – 14.30 8.00 – 12.00 8.00 – 11.00
|
PEDAGOG TERAPEUTA
mgr Katarzyna Grabka
Poniedziałek 12.50 – 14.20
Wtorek 11.45 – 14.10
Środa 12.50 – 14.20
Czwartek 12.35 – 14.10
Piątek 10.40 – 14.10
Drogi Uczniu
Zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:
Przyjdź także z każdą sprawą,
z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.
Drogi Rodzicu
Zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:
PEDAGOG SZKOLNY – WRÓG CZY PRZYJACIEL?
W każdej szkole od ponad 30 lat istnieje stanowisko pedagoga szkolnego. Najogólniej
mówiąc to osoba zajmująca się problemami wychowawczymi pojawiającymi się w
szkole i z tym głownie jest kojarzona. Dla większości uczniów gabinet
pedagoga szkolnego jest miejscem zsyłki za złe zachowanie, wagary, lekceważenie
obowiązków szkolnych, popadanie w konflikty z otoczeniem.
Jednak mało kto zdaje sobie sprawę z tego, na czym tak naprawdę polega jego
rola.
ROLA I ZADANIA PEDAGOGA
Najważniejszym obowiązkiem pedagoga szkolnego jest dbanie o dobro wychowanków.
To pedagog jest niejako pośrednikiem między nauczycielami, dyrekcją
rodzicami, a uczniem. Jest łącznikiem występującym w interesach ucznia na
forum społeczności szkolnej.
Do najważniejszych zadań pedagoga należą:
- Badanie potrzeb uczniów
- Diagnozowanie środowiska rodzinnego uczniów i eliminowanie ewentualnych
nieprawidłowości.
- Dociekanie przyczyn niepowodzeń szkolnych ucznia i próba ich eliminacji.
- Terapia pedagogiczna dla dzieci zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
patologiami i kompensowanie braków występujących w środowisku społecznym.
- Działalność profilaktyczna, czyli organizowanie zajęć mających na celu
zapobieganie mogących się pojawić trudności wychowawczych, w tym: uzależnienia,
agresja, przemoc.
- Zajęcia korekcyjne - kompensacyjne dla uczniów mających trudności z nauką.
- Pomoc materialna dla uczniów, których rodziny pozostają
w trudnej sytuacji materialnej.
Ponadto nieustanna współpraca z dyrekcją szkoły, ośrodkiem pomocy społecznej,
sądem, policją oraz instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.
ZASADY PEDAGOGICZNE OBOWIĄZUJĄCE PEDAGOGA
SZKOLNEGO.
Zasada dyskrecji, opieki, która wynika z prawa dziecka do godności osobistej i
wynika ze szczególnej właściwości okresu dojrzewania jaką jest nadwrażliwość
na naruszenie prywatności. Pedagog zawsze stara się być taktowny, unika
ostentacyjnego udzielania pomocy, okazywania litości, by nie zawstydzić lub
upokorzyć.
Zasada odpowiedzialności za pełny rozwój każdego ucznia, bo każde dziecko
jest najwyższą wartością.
Pedagog stara się poznać indywidualne możliwości każdego ucznia, jego
warunki rodzinne, społeczne i wiedzę tę wykorzystuje organizując proces
wychowania.
Zasada ufności opiekuńczej, która wynika z konieczności wzbudzania w
uczniach przeświadczenia, że pedagog jest tą osobą, u której zawsze znajdą
wsparcie i pomoc. Pedagog stara się, żeby uczniowie widzieli w nim
przyjaciela, do którego maga się zwrócić w każdej sprawie.
Zasada podmiotowości ucznia, która wynika z założenia, że dziecko jest
podmiotem wszystkich działań. Pedagog stara się wyrabiać u uczniów poczucie
odpowiedzialności za siebie i swoich kolegów.
Zasada bezwzględnej walki z zagrożeniami rozwoju uczniów. Rola pedagoga
wymaga ogromnego wyczulenia na wszelkie nieprawidłowości, wypaczenia i
deformacje zarówno w życiu szkolnym jak i najbliższym środowisku uczniów.
JAKIE CECHY POWINIEN MIEĆ DOBRY PEDAGOG?
Przede wszystkim powinien:
- wykazać duże zaangażowanie w sprawy szkoły i problemy uczniów
- posiadać rozległą wiedzę na temat swojego zawodu
- umiejętnie organizować pracę wychowawczą
- trafnie diagnozować środowiska rodzinne uczniów i dobierać odpowiednie
formy pomocy
- w miarę możliwości zaspakajać potrzeby wszystkich członków społeczności
szkolnej: uczniów, rodziców i nauczycieli
PAMIĘTAJCIE JEDNO!!!
Pedagog szkolny, czy go lubicie czy nie, jest jedną z najbardziej odpowiednich
osób w szkole, do której możecie się zgłaszać ze swoimi problemami. Ma on
obowiązek zachować w tajemnicy to, co mu powiecie, o ile wasze zaplanowane
działania nie będą zagrażać waszemu życiu, bądź zdrowiu. On najlepiej
wie, gdzie szukać pomocy, gdzie skierować w razie problemów emocjonalnych,
psychicznych, rodzinnych czy nawet towarzyskich, których sami nie potrafimy
rozwiązać. Nie bójcie się wejść do gabinetu pedagoga i powiedzieć ”mam
problem”. Z pewnością wysłucha, a czasem sama rozmowa przynosi ulgę. Często
łatwiej wygadać się osobie, spoza rodziny, która patrząc z boku zachowa większy
spokój i obiektywizm.