Lekcja otwarta z historii i społeczeństwa
Dnia czwartego grudnia 2015 roku w klasie piątej A odbyła się lekcja otwarta z historii i społeczeństwa dla zespołu humanistycznego i nauczycieli stażystów przeprowadzona przez pana Sławomira Batora. Tematem lekcji było rycerstwo średniowieczne.
Na samym początku uczniowie i obserwujący nauczyciele byli świadkami inscenizacji pasowania rycerskiego poprzedzonego prezentacją postaci biorących udział w pasowaniu. Rycerz Jan Ligęza herbu Półkozic w towarzystwie giermka i paziów składał przed seniorem przysięgę, że będzie dochowywał wierności ideałom rycerskim i zniósł ostatnie uderzenie w twarz, które tylko tym razem mógł pozostawić bez odpowiedzi. Taki cios podczas ceremonii pasowania miał zawsze przypominać rycerzowi komu jest winien posłuszeństwo. Dzięki strojom i fragmentowi średniowiecznej muzyki uczniowie zostali wprowadzeni w świat średniowiecznych rycerzy – bezlitosnych i skutecznych wojowników, których potęga zasadzała się na uderzeniu trzymanej pod pachą ciężkiej włóczni zwanej kopią podczas szarży specjalnie wyszkolonego ogiera bojowego tratującego na swojej drodze wszystko co tylko spotkał.
W dalszej części lekcji uczniowie razem z nauczycielem odkrywali kim byli rycerze i czym się zajmowali oraz jakie było ich zasadnicze uzbrojenie. Materiały poglądowe w postaci ilustracji, tablic i figurek ukazały wszystkim, że zbroja zmieniała się wraz z upływem czasu i epok.
Dzięki specjalnie skonstruowanej karty pracy uczniowie samodzielnie określali cechy siedziby rycerskiej oraz układali w odpowiedniej kolejności etapy drogi od pazia do rycerza. Wysłuchali też słuchowiska - opowiadania (płyta cd) o turniejowym zwycięstwie Zawiszy Czarnego nad Janem Aragońskim i pracując w grupach uzupełniali związane z postacią tego najwybitniejszego polskiego rycerza zagadnienia. Nikt się nie spostrzegł kiedy zadźwięczał dzwonek i lekcja dobiegła końca. Trzeba było nagle wrócić do współczesności.
Temat lekcji: Rycerze i turnieje.
Treści programowe : zamek średniowieczny i jego mieszkańcy
Cele operacyjne lekcji:
Po lekcji uczeń:
· wie, kto to jest paź i giermek;
· wie co to jest herb i turniej, pasowanie na rycerza i potrafi je opisać;
· rozumie znaczenie kodeksu rycerskiego;
· podaje przykładowe zasady kodeksu rycerskiego;
· opowiada o Zawiszy Czarnym z Garbowa herbu Sulima;
· wymienia i opisuje elementy budowy zamku;
· rozumie znaczenie powiedzenia „polegać jak na Zawiszy”;
· zna rycerza Jana Ligęzę – założyciela Dąbrowy /element edukacji regionalnej/.
Metody nauczania: rozmowa nauczająca, burza mózgów, opowiadanie, praca z podręcznikiem, praca z tekstem źródłowym i ilustracją, drama.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: podręcznik, słuchowisko, karty pracy, środki wyrazu oddziaływania scenicznego.
Przebieg lekcji:
a) faza wprowadzająca:
· czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji itp.;
· Nauczyciel prezentuje krótko temat lekcji;
· Drama: uroczystość pasowania rycerskiego z prezentacją osób: pazia, giermka, władcy i rycerza /scenariusz w załączeniu/.
b) faza realizacyjna:
· burza mózgów: kto to jest rycerz, z czym się kojarzy, słowa klucze zapisane w notatce na karcie pracy – wprowadzenie pojęć – kodeks rycerski, turniej rycerski, Zawisza Czarny;
· wykonanie ćwiczenia nr 2 na kartach pracy;
· zwrócenie uwagi na etapy , jakie należało przejść, by zostać rycerzem;
· praca z ilustracją: (podręcznik strona 47)nauczyciel omawia elementy zbroi rycerskiej
· znaczenie herbu;
· praca z ilustracją: nauczyciel omawia elementy budowy zamku /karty pracy/;
· praca z tekstem źródłowym (podręcznik strona 46).
c) faza powtórzeniowa:
· Wysłuchanie opowiadania (płyta cd) o turniejowym zwycięstwie Zawiszy Czarnego nad Janem Aragońskim i praca w grupach: grupy a, b, c, d, e, f odpowiadają na pytania z zadania nr 1 z karty pracy, uzupełnienie indywidualne kart - w domu.
Praca domowa
· Zadanie domowe: Pisemna odpowiedź na pytanie: Co zostało z tradycji rycerskiej dzisiaj? Podaj przykłady.